Ce e cultura organizationala?

Salut,

Aproape toate companiile, indiferent de industrie sau dimensiune au un set de valori, o misiune si o cultura organizationala. De cele mai multe ori au un document fizic sau pe retea sau o sectiune pe site dedicata lor. Asta este partea buna, faptul ca isi asuma o identitate si o fac publica. Partea mai putin buna apare atunci cand faptele sau actiunile nu sunt aliniate cu identitatea afirmata.

Asta este motivul principal pentru care in general oamenii isi dau ochii peste cap cand aud de cultura organizationala, considerand ca e doar un discurs gol si de fapt obiectivul este cu totul altul. Cred in schimb ca fiecare companie are o cultura, poate uneori nu coincide cu cea oficiala, dar ea exista intotdeauna.

Sunt trei activitati care genereaza si sustin cultura intr-o companie, toate trei foarte puternice: cei pe care ii angajezi, cei pe care ii promovezi si cei pe care ii concediezi. De exemplu, daca ai ca parte din cultura organizationala “obsesia pentru client” si promovezi pe cineva care este top perfomer dar nu este orientat catre client, in ideea ca da, nu are competenta asta la un nivel ridicat, dar are rezultate, atunci cultura este de fapt orientare catre revenue sau profit.

Saptamana trecuta Nike “l-a dat afara” pe Trevor Edwards dupa ce au descoperit ca in companie au aparut comportamente care nu reflectau un set de valori din Nike: incluziune, respect si empowerment. Pentru cei care nu urmaresc indeaproape compania asta, Mark Parker este CEO din 2006 si planuia sa se retraga insa de aproximativ 2 ani il avea pe Trevor Edwards intr-un plan de succesorat pentru a prelua rolul in viitor. Practic, dupa Mark Parker era cel mai important om din companie.

Ei au setul asta de valori transmis in companie dar si in afara ei in diverse campanii care promoveaza egalitatea. Una din actiunile pe care le fac, cea de a concedia pe cineva care nu e congruent cu valorile mai ales la un nivel atat de inalt, vine ca o confirmare in fapte a ceea ce spun. Reactia a fost rapida, atat in interiorul companiei print-un mesaj transmis de CEO cat si in afara printr-un comunicat de presa.

Unitatea mesajului si a faptelor, cumulat cu reactia prompta au redus orice fel de fluctuatie a pretului actiunii. Miercuri (ziua de dinainte de anunt) pretul era la inchidere de 66.22$, iar vineri la inchidere era de 65.91$.

Anuntul lor era completat de faptul ca Mark Parker va continua ca CEO cel putin pana in 2020, presupunerea mea este pentru a gasi si pregati urmatorul director executiv, ceea ce le da o noua oportunitate sa sustina prin fapte cultura lor: cel pe care il vor promova sau angaja. Eu cred ca vor promova pentru ca e foarte dificil sa gasesti in alte companii pe cineva care sa se muleze pe profilul de valori din Nike.

Asadar, concluzia mea este ca in orice companie, cultura organizationala reala este transmisa indirect prin cele trei activitati si nu prin ce e scris pe un document sau pe site. Daca faptele si mesajul scris coincid, atunci da, cultura organizationala de acolo este una concreta, puternica si sanatoasa.

Eu iti multumesc ca ai citit postarea de azi si ne vedem in aprilie!

Multumesc,
Marius