De ce e important să știi să vorbești corect?

Unul din primele lucruri care mă fac să evaluez cât de bun este un manager este felul în care vorbește. Cât de corect gramatical vorbește? Ce vocabular folosește? Cât de clar sau de confuz este în exprimare.

Acesta este unul din cele mai importante lucruri la care mă uit pentru că până acum nu am întâlnit nici un manager bun care să vorbească prost. Nici unul. Și nici nu cred că voi întâlni vreodata. De ce spun asta?

În primul rând dacă vorbește greșit gramatical îmi arată structura lui. Să folosești corect acuzativul și să faci acordul între subiect și predicat se învață în primii 6 ani de școala. Atunci nu trebuie să îți duci copilul la grădiniță, nu trebuie sa te gândești cu ce plătești întreținerea sau ce o să faci că parinții tăi sunt bolnavi (dacă totuși a trebuit să faci asta când aveai 10 ani, ești excepția și nu despre tine vorbesc aici). Atunci singura ta grijă este să mergi la școala și să inveți acele câteva noțiuni care îți sunt predate acolo, printre care și gramatica limbii române care nu e atât de grea. Incearcă sa înveți o limbă tonală cum e chineza si o să vezi de ce spun asta.

Dacă nu ai avut rigoarea sa înveți să vorbești corect până în adolescența, vei trece la fel de superficial și prin ceea ce ai avea de făcut ca leader. Crede-mă, superficialitatea la un manager e cheia dezastrului. Așadar, dacă nu ești de acord cu subiectul articolului care l-am scris azi și nu iți dai seama care e lucrul pe care nu e în regulă aici, atunci imi pare rău pentru tine.

De asemenea, o persoană care nu vorbește gramatical corect nici nu citește. Nu ai cum să citești, să vezi acolo cum se scrie corect și tu să vorbești tot de capul tău, după “regulile” tale. De ce e rău pentru un manager să nu citească? Pentru că acesta este unul din cele mai eficiente moduri de a-ti lărgi orizontul. Cum te poate conduce cineva care nu a iesit niciodată din orașul unde s-a născut? Universul lui este limitat și riscul este ca oamenii din subordinea lui să aibă o ințelegere mai bună decât el. Asta atrage dupa sine lipsa de respect și multe alte probleme. Amintește-ți dacă ai avut un șef mai slab pregătit, lipsit de experiență sau pur și simplu mai needucat decât tine si care era atitudinea ta față de el pe termen lung.

Un alt motiv pentru care o persoană care nu citește nu poate fi un leader bun este vocabularul limitat. Dinamica din echipă aduce diverse provocări. Unele din ele au nevoie de soluții și concepte pe care dacă vrei să le ințelegi, trebuie să cunoști înainte anumite noțiuni. Acele noțiuni formează vocabularul. În funcție de domeniul de activitate înveți un anumit jargon, altfel nu poți practica acel domeniu. Daca ești stomatolog nu poți să profesezi dacă nu știi ce e un incisiv și ce e un molar. Leadership-ul are un set de astfel de cuvinte pe care dacă nu le știi, te chinui; cuvinte precum asertiv și sinergie. În plus, pentru că domeniul de activitate al leaderilor este unul abstract, de cele mai multe ori, cu cât ai mai multe noțiuni și din domenii diferite îți este mai ușor. De exemplu este foarte greu să le arăți oamenilor că ii apreciezi pentru gestalt dacă tu nu știi ce înseamna. Ajută gestalt un leader? Un leader care știe ce este asta, e mai bun decat unul care nu știe?

Spuneam in articolul trecut că rolul managerului este să aducă claritate. Și poți fi un om genial, un expert in domeniu, daca nu știi să vorbești ca să faci legătura cu ceilalți oameni din echipă, pentru că asta ar trebui să faci, nu ai cum să aduci claritate. Dacă ceea ce faci și ceea ce spui se aliniază, atunci șansele să creezi claritate cresc dramatic. Comunicarea ține si de cuvinte, chiar dacă în statistica doar in mică proporție. Uită-te la Hagi si la toate discursurile lui. Îți este greu să îl respecți ca leader cu vocabularul limitat pe care îl are. Cu greu aduce claritate oamenilor cu care lucrează.

Motivul pentru care am scris pe subiectul acesta și pentru care am dat exemplele de mai sus este faptul că dacă cineva vrea să conducă o masină trebuie sa învețe niște noțiuni și apoi să dea un examen teoretic și unul practic. În schimb dacă cineva vrea să conducă o echipă trebuie doar să convingă la un interviu. Vorbitul pentru manageri este ca semnele de circulație pentru șoferi. Poți să conduci și daca nu te pricepi, dar conduci prost.

Sper că nu am fost mai dur decât te așteptai azi, dar cu anumite topicuri nu există cale de mijloc.

Îți multumesc că ai citit articolul și te aștept luna viitoare.